Про мене

Моє фото
Борщів, Тернопільська область, Ukraine
Працюю практичним психологом в Борщівській ЗОШ №2, вчитель історії.Застосовую в навчанні проектний метод .Школу майбутнього бачу, як школу гармонії, гармонії духу, розуму, бажань.

середу, 1 квітня 2009 р.

Концепція програми "Острів здоров»я"

Актуальність проблеми.

Питання збереження та зміцнення здоров'я дитини належать до стратегічних завдань суспільства. В Україні намітилася тенденція до збільшення проявів негативної поведінки серед дітей і молоді. Дані свідчать, що протягом навчання збільшуються відхилення у стані здоров'я дітей, зростає кількість хронічних захворювань, погіршуються показники фізіологічного та психічного розвитку дітей і підлітків. За ряду несприятливих соціокультурних умов дитяче та підліткове середовище спрямоване на прилучення до нікотину, алкоголю, різноманітних наркотиків, до вступу у ранні сексуальні зв'язки, що різко погіршує стан фізичного і психічного здоров'я підлітків. Майже 92% учнів мають ті чи інші порушення здоров'я. Погіршення стану здоров'я сучасних учнів ми небезпідставно пов'язуємо з масовим вживанням учнями психоактивних речовин, передусім тютюну й алкоголю. Причому до 7% тих, хто курить, - молодші школярі. Алкогольні напої вживає понад третина підлітків.
Недостатня увага приділяється питанням створення умов для збереження та зміцнення здоров'я дітей під час навчального процесу. Практично організація шкільного середовища комплексно не враховує впливу екології довкілля на здоров'я дітей.
Проблема здоров'я належить до глобальних проблем, вирішення яких зумовлює факт подальшого розвитку нашої держави. Особливої уваги потребує молодь, усвідомлення нею цінностей здоров'я, розуміння визначальної ролі здорового способу життя та формування індивідуальної поведінки кожної людини на цих засадах.
Окреслені проблеми вимагають від освітян пошуку нових соціальних і педагогічних підходів, які б сприяли збереженню та зміцненню здоров'я дітей, формували у них навички здорового способу життя.
Приорітетним завданням Борщівської загальноосвітньої школи 1-3 ст. №2 є виховання дитини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих як до найвищої цінності, формування життєвих компетентностей та свідомої мотивації здорового способу життя.
У системі освіти міста визначено базові загальноосвітні навчальні заклади з питання формування здорового способу життя, профілактики тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії та ВІЛ/СНІДу; діє комплексна медико-соціально-освітня програма «Школярі за здоровий спосіб життя»; створено регіональну мережу Шкіл сприяння здоров'ю; впроваджено матеріали інноваційних просвітницько-оздоровчих програм «Рівний - рівному», «Діалог», «Школа проти СНІДу», тощо.

Мета.

Фізичне вдосконалення та зміцнення здоров’я дітей шляхом комплексного розв’язання педагогічних , медичних та соціальних завдань з урахуванням індивідуальних особливостей дитини в різні вікові періоди .Формування морально-духовної, життєво-компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі

Завдання:

1.Створити банк даних з визначення стану здоров’я дітей та механізмів їх пристосування до навчального процесу, зокрема :
- контроль за станом здоров’я дітей;
-моніторинг фізичної та розумової працездатності учнів на початку та в кінці навчального року;
- моніторингові спостереження з питань: мотивованого ставлення школярів до свого здоров'я та здоров'я оточуючих; екологічної безпеки .

2.Сестиматично формувати навички здорового способу життя у дітей та їхніх батьків:
- оновити зміст і форми заходів, спрямованих на формування здорового способу життя школярів;
- розширити доступ школярів до інформаційних джерел з питань соціальних захворювань і шкідливих звичок;
- створити умови для особистісно-зорієнтованого розвитку школярів, підвищення інтелектуального потенціалу кожної дитини,
- впровадити інноваційні методи навчання та виховання з використанням сучасних інформаційних технологій.
- налагодити дієву співпрацю з громадськими та релігійними організаціями щодо виховання дитини у дусі відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
- забезпечити якісну ступеневу підготовку та перепідготовку педагогічних кадрів з питань формування здорового способу життя;
- забезпечити умови для реалізації державних програм з питань формування здорового способу життя, планування сім'ї, відповідального батьківства тощо;

3.Впровадити систему валеологічної освіти учасників навчально-виховного процесу через:
- опанування батьками валеологічної культури та використання її для зміцнення здоров’я дітей.
- налагодження співпраці школи та медичного закладу щодо популяризації валеологічної освіти.

4.- Поповнити матеріально-технічну базу школи щодо забезпечення валеологізації навчання та виховання..

5. Організувати збалансоване харчування.

Принципи

Основним принципом реалізації проекту «Острів здоров»я є системний підхід, що передбачає цілісність у практичній діяльності , яка спрямована на комплексну реалізацію здорового способу життя з урахуванням:
- діагностики психофізичного стану і рухового віку школярів;
- цільових педагогічних і психологічних установок на основі діагностики особливостей соціальної адаптації до навчання у школі ;
- дидактичної стратегії навчання , дидактичної тактики освіти і виховання;
- прогнозування особливостей динаміки психофункціонального, рухового та фізичного розвитку школяра у взаємозв’язку зі специфікою та рівнем інтелектуального навантаження у школі;
- процесуальної сторони інтеграції навчального і оздоровчо-виховного процесу школярів з метою профілактики розумової перевтоми , запобіганню частим гострим інфекційним захворюванням , підтримки рівня здоров’я , належної постави і зору, фізичного розвитку і розвитку рухових якостей.
Для реалізації програми задіяти піар-забезпечення, створити сприятливе середовище для всебічного виховного впроцесу як для учнів, так і для батьків.

Напрямки реалізації :

1. Розробити план реалізації проекту «Острів здоров»я
2. Обрати координаційну раду та призначити кураторів.
3. Створити веб-форум «Відкритий мікрофон»,започаткувати діяльність шкільної платформи “Я маю думку”
4. Ввести курс підготовки волонтерів «По сприянню здорового способу життя»
5. Організувати клуб «Сім –Я»
6. Відкрити гуртки спортивно-патріотичного спрямування / «Бойовий гопак», «Пластуни»/
7. Забезпечити наявність в школі медичного центру.
8- Розробити і ввести в практику нові оздоровчі режими в школі (динамічні паузи під час занять, позакласних заходів, фізкультхвилинки для корекції зору, осанки, зняття напруги центральної нервової системи
9. Розробити рекомендації щодо інтелектуального та фізичного навантаження учнів з подальшим вирішенням проблеми в Міністерстві освіти і науки України.
10. Долучитись до республіканських проектів та програм щодо життєзберігаючих технологій.

Етапи реалізації

Для реалізації проекту на першому етапі слід провести діагностування серед батьків, учнів та громадськості щодо визначення їх внеску у програму творення здорової нації через формування життєвих компетенцій майбутнього покоління.
Наступний етап - прогнозування завдань та очікуваних результатів щодо формування повноцінного громадянина, компетентного професіонала, здорового як фізично так і по всіх параметрах здоров»язберігаючих складових. На даному етапі розробляються основні методи і форми реалізації.
Третім етапом є сам процес реалізації. Основну увагу в цій ділянці роботи відіграє корекція та профілактика.
Проект є довготривалим і поетапним..В цілому прект пропонується для реалізації з відповідною корекцією на п»ять років. На досягнення перших результатів відводиться один календарний рік.


Методи і форми реалізації.

Здоровий мікроклімат у школі визначається, перш за все, тісною взаємодією усіх учасників виховного процесу, яка досягається в процесі повсякденного спілкування на уроках, в позаурочній діяльності, поза школою, у родині. Ми в роботі будем застосовувати як традиційні форми роботи, наповнюючи їх новим змістом, так і інтерактивні методи:
• години спілкування;
• індивідуальні бесіди;
• тренінги;
• круглі столи;
• відеолекторій;
• зустрічі зі спеціалістами;
• виступи соціально-психологічного театру «Нове життя»;
• батьківські збори;
• просвітницькі програми «Рівний-рівному», «Молодь на роздоріжжі»;
• рольові ігри;
• просвітницькі акції;
• шкільні газети;
• фестиваль соціальної реклами;
• день відкритих дверей;
• змагання, конкурси, КВК;
• консультаційні пункти;
• моніторинг тощо.





Очікувані результати:

- формування ціннісного ставлення учнів до власного здоров»я;
- збереження та зміцнення здоров'я школярів;
- розширення в освітньому середовищі спектру профілактичних заходів щодо виховання у школярів культури здорового способу життя;
- розширення міжнародного співробітництва з питань формування здорового способу життя людини, забезпечення участі педагогів і школярів у реалізації нових міжнародних проектів і програм;
- запровадження системи заходів, спрямованих на встановлення продуктивної взаємодії педагогів та психологічної служби;
-підвищення компетентності батьків у профілактиці вживання тютюну, алкоголю.
- зменшення відсотку учнів, які палять;
- формування навичок свідомого вибору безпечної поведінки в учнів
-
- створення здорового мікроклімату в класах та в навчальному закладі.
- об'єднання зусиль органів місцевого самоврядування, фахівців у сфері освіти, соціального захисту, охорони здоров'я, культури та спорту, центрів по роботі з сім'ями та молоддю, працівників органів внутрішніх справ, недержавних громадських, релігійних організацій щодо виховання дитини у дусі відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

Аналіз можливих труднощів

Зрозуміло, що під час реалізації програми можливе виникнення труднощів.
Серед труднощів ми передбачаємо:
• небажання окремих батьків брати участь у спільній діяльності (плануємо індивідуальну роботу);
• нестача коштів для реалізації (плануємо одержати фінансування від держави та батьків -спонсорів для відкриття спортивних секцій та гуртків на базі школи)

Моніторинг проекту

Систематично, згідно зі встановленим графіком роботи, проводиться моніторинг програми.
Аналіз ефективності діяльності кожного з учасників виховного процесу і вчасне її коригування дає змогу створити гнучку дієву структуру виховного впливу.
Моніторинг здійснюватиметься членами координаційної ради через:
• засідання координаційної ради;
• круглі столи;
• опитування, тестування, анкетування учнів та батьків;
• наради педагогічного колективу;
• фокусні групи;
• виступи на радіо та в пресі;
• фотоматеріали;
• методичні розробки вчителів.